پیشنهاد سردبیر

وزیر خارجه کشورمان طی گفت‌وگوی خبری با شبکه خبر از بازخورد سفر هیئت ریاست جمهوری به عراق، برنامه سیاست خارجی دولت چهاردهم و مذاکرات با طرف‌های غربی سخن گفت.

عراقچی: برای از سرگیری مذاکرات باید پایه مناسب ایجاد شود

 سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره سفر رییس جمهور به عراق گفت: در روابط بین کشورها ارتباطات متنوعی وجود دارد. ولی همه کشورها سعی می‌کنند از طریق دیپلماسی عمومی فضای بهتری را در روابط ایجاد کنند.

عراقچی با بیان اینکه این‌کار آسان نیست، گفت: خود این مبحث جدی است که مجموعه از رفتارهای فرهنگی و رسانه ای بین دو کشور مطرح می شود.

عراقچی: آنچه در سفر عراق اتفاق افتاد، نمونه بارز دیپلماسی عمومی بود

وی افزود: برخی اوقات شخصیت برخی رهبران می تواند ایجاد یک موج مثبت در روابط دو کشور کند. آنچه که در سفر عراق اتفاق افتاد نمونه بارز دیپلماسی عمومی از طریق برخورد یک رییس جمهور در عراق بود. هم در بغداد و هم در اقلیم کردستان تاثیرات خودش را گذاشت. تسلط رییس جمهور به زبان کردی فضا را از این رو به آن رو کرد.

مذاکرات با مقامات منطقه کردستان به فارسی بود

عراقچی با اشاره به اینکه این سفر ما را چند سال در روابط خودمان با منطقه کردستان عراق جلو انداخت، گفت: مذاکرات با مقامات اقلیم به زبان فارسی صورت گرفت اما رییس جمهور پیش از مذاکره با خاطراتی که بیان میکردند و مصاحبه ای به زبان کردی داشتند فضا را تحت تاثیر قرار دادند.

شگفتی مقامات کرد عراق از کردی صحبت کردن پزشکیان

وزیر امور خارجه افزود: اقای بارزانی گفتند که ما اصلا فکر نمیکردم یک روز رییس جمهور  ایران با ما کردی صحبت کند. این فضایی که در منطقه اقلیم ایجاد شد، امادگی برای ارتباطات گسترده تر است. همین اتفاق در جنوب عراق و در شهر بصره اتفاق افتاد. شیوخ عشایر شیعه با ذوق و شوق در سخنرانی اقای پزشکیان شرکت کردند.

اظهارات و سخنرانی پزشکیان خیلی مؤثر بود

عراقچی در خصوص ابعاد این سفر گفت: از جهت تاکیرگذاری خیلی موثر بود و فصل جدیدی در روابط ما با عراق ایجاد کرد.

وی درباره توافقنامه امنیتی دو کشور گفت: تاکنون با همکاری دولت مرکزی عراق و اقدامات انجام شده در اقلیم بخش هایی از توافق اجرا شد. ما از بغداد و منطقه اقلیم قول مساعد گرفتیم تا مابقی توافق امنیتی انجام شود. اطمینان داده شده که منطقه کردیتان عراق به هیچ وجه تهدیدی علیه خاک ایران نخواهد بود و عناصری که تهدیدات را انجام دادند با انان برخورد خواهد شد.

عراقچی درباره مذاکرات اقتصادی در این سفر گفت: در حوزه اقتصادی چند مسئله مهم با عراقی ها داریم. پروژه راه اهن شلمچه به بصره و بازارچه های مرزی است.  ما و عراق تصمیم گرفتیم به سمت همکاری راهبردی حرکت کنیم و یک سند راهبردی جامع را در روابطمان تدوین کنیم.

ظرفیت خوب عراق و ایران برای تعاملات تجاری

وزیر امور خارجه درباره سطح روابط تجاری دو کشور ایران و عراق گفت: ظرفیت رسیدن به 20 میلیارد دلار وجود دارد. با وجود همه مشکلاتی که وجود دارد، فکر میکنم ظرفیت افزایش تجارت بین دو کشور وجود دارد. ما مقداری در شناسایی ظرفیت های صادرات و واردات ضعف داریم. من فکر میکنم اگر ظرفیت ها کامل شناسایی شود و به اطلاع بازرگانان برسد و همچنین در خصوص تبادلات مالی امیدوارم به 20 میلیارد و حتی بیشتر برسد.

عراقچی: ما دنبال دیپلماسی فراگیر و متوازن هستیم

عراقچی درباره سیاست خارجی دولت چهاردهم گفت: ما دنبال دیپلماسی فراگیر و متوازن هستیم و ارتباطات خودمان را گسترش دهیم.  همکاران من در حال برنامه ریزی هستند. وقتی رییس یک دولت نخستین سفر خود را به کشوری انجام میدهد یعنی برای من اهمیت دارد. پیام سفر ریس جمهور به عراق این بود که اولویت ما ابتدا همسایگانمان است.

می‌توان به روابط با اروپا برگشت ولی ...

وی نسبت به روابط با اروپا گفت:  ما دنبال این هستیم که روابط با اروپا را از منظری جدید دنبال کنیم و اگر مسیر جدید را  که مبتنی بر منافع ملی کشور است ایجاد کنیم و کشورهای اروپایی سیاست نادرست خود را کنار بگذارند طبیعتا می توانیم به روابط با اروپا بازگردیم. اروپایی ها سیاست نادرستی را علیه ایران اعمال کردند. موضوع اوکراین هم به پیچیدگی روابط ما اضافه کرده است. ما باید بر این فائق اییم و نیاز داریم گفتگوهای منطقی بر اساس احترام متقابل بین ما شکل گیرد تا نگرانی های دو طرف مورد بحث باشد.

اروپا از ابراز شکست خورده استفاده نکند

عراقچی افزود: اروپایی ها باید نگرانی ایران را بفهمند. اگر آنان نگرانی دارند ما هم نگرانی داریم. در حوزه تحریم و اقتصادی با اروپا مسئله داریم. راهش این نیست که از ابزارهای شکست خورده استفاده کنند. قبلا انواع و اقسام تحریم ها را علیه برنامه هسته ای ترتیب دادند اما مجبور شدند پای میز مذاکره بیایند. معلوم است که تحریم شکست خورده است.

آماده گفت‌وگو با اروپا هستیم

وی خاطرنشان کرد: انان در مورد اوکراین نگران هستند که ایران سلاح های پیچیده صادر می‌کند. اگر واقعا اروپا نگرانی دارد، راهش گفتگوهای عزتمندانه است. نمیشود انتظار داشته باشد نگرانی های انان یک طرف برطرف شود. ما برای گفتگو با اروپا اماده هستیم. در حال حاضر اینکه اولویت داشته باشیم با اروپا رابطه ایجاد کنیم خیر اولویت نداریم.

عراقچی: برجام چارچوب مناسبی برای رهنمون کردن به مذاکرات جدید است

وی در خصوص احتمال ازسرگیری مذاکرات برای احیای برجام گفت: اول باید ان پایه مناسب برای شروع مجدد مذاکرات ایجاد شود و بعد وارد مذاکرات شویم بر اساس همان فرمولی که در برجام پیش رفت. این فرمول را می توان به ان برگشت. درست است که برخی از قسمت های برجام باید تغییر کند اما چارچوب مناسبی برای رهنمون کردن به مذاکرات جدید است.  ما اینطور نیست که نیازمند رفع تحریم ها باشیم به طوری که عزت خودمان را زیرپا بگذاریم. نگاه ما به گذشته است و از ان درس میگیریم اما در ان متوقف نمیشویم.

مذاکرات هسته ای بر عهده معاونت بین‌الملل و سیاسی وزارت خارجه است

وزیر خارجه کشورمان در خصوص اینکه مذاکرات هسته ای را چه معاونتی در وزارت خارجه دنبال می‌کند گفت: مذاکرات هسته ای از ابتدا در معاونت بین الملل وزارت خارجه بود. اکنون هم معاونت بین‌الملل و معاونت سیاسی درگیر مذاکرات خواهند بود و مذاکرات با 4+1 انجام خواهد شد. تیمی که مذاکرات را انجام خواهند داد همدل هستند.

آماده مذاکره با اروپا هستیم

عراقچی در خصوص انتخابات امریکا گفت: برای منافع ما فرقی نمیکند چه کسی طرف ما باشد. تماس هایی در گذشته با امریکا بوده است اکنون نیز خواهد بود. به نظر من فرقی ندارد چه در امریکا و اروپا چه کسی باشد، بلکه ما بر اساس منافع خود حرکت میکنیم. ما وظیفه خودمان را انجام میدهیم و مذاکرات را بر اساس منافع کشور پیش خواهیم برد. در خصوص اینکه امریکا اماده مذاکرات نیست طبیعی است؛ چرا که در حال انتخابات هستند. اما ما اماده مذاکره با اروپا هستیم.

وی درباره سفر رییس جمهور به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: حضور ما در سازمان ملل همیشگی بوده است. ایران همواره از تریبون های بین المللی برای بیان مواضع خودش استفاده کرده است. صندلی ما در سازمان ملل هیچگاه خالی نبوده و نخواهد بود.  مجمع عمومی فرصتی است که سران کشورها در یک مکان و زمان جمع میشوند و روزی ده ها دیدار انجام میشود. تریبون سازمان ملل تریبون مناسبی برای بیان دیدگاه ها است.

وزیر خارجه افزود: حضور اقای رییس جمهور در سازمان ملل فرصتی برای بیان تصویر دولت چهاردهم خواهد بود. از این فرصت استفاده خواهد شد. اقای پزشکیان در مجمع عمومی و هم در اجلاسی جانبی با عنوان «اجلاس سران برای اینده» شرکت می‌کنند. دیدار با ایرانیان نیز ترتیب داده شده است.  دیدارهای دوجانبه هم تنظیم شده است. هم با کشورهای اروپایی هم اسیایی و هم جهان اسلام ملاقات هایی خواهد بود.

عراقچی: سیاست دولت حمایت بی حد و حصر از مقاومت است

عراقچی درباره برنامه های دولت برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی گفت: سیاست دولت حمایت بی حد و حصر از مقاومت است. ما جبهه مقاومت را حمایت خواهیم کرد و این جبهه به عنوان یک واقعیت در منطقه عنوان شده است.  رژیم تاکنون نتوانسته به هدف اصلی خود یعنی نابودی حماس برسد.

وی افزود: ایران به حمایت های خود از جبهه مقاومت ادامه خواهد داد و همچنین از تله هایی که ممکن است گذاشته شود تا پای ما به جنگ وارد شود، با هوشیاری این تله ها خنثی شده است. ما با هوشمندی تحولات منطقه را رصد میکنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.